Olejomaľba Juraja Kruteka
Rozhodol som sa, že ako prvú uverejním kópiu olejomaľby
maliara a učiteľa Juraja Kruteka /1905-1981/, rodáka z Kláštora pod
Znievom. Prešiel rôznymi učiteľskými a maliarskymi profesiami, asi najvýznamnejšou
bola profesia „propagačný grafik a maliar mesta Bratislavy“, z tohoto
prostredia je uvádzané aj najviac jeho maliarskych diel. Olejomaľba, ktorú tu
uverejňujem nie je v encyklopédii uvedená a tak ani nevieme, ako
tento obraz autor nazval. Dielo má rozmer 50x13 cm. Zobrazuje však evidentne
rozostavané sídlisko vo Sv. Kríži, jeho prvú časť, teda ulicu Hutníkov.
V pozadí je už dymiaca hlinikáreň /v tom čase Kovohuty, n. p./. Hlinikáreň
je detailne prepracovaná a niektoré jej časti sú zvýraznené kresbou
tužovým perom. Zaujímavým objektom je červená valcovitá nádoba v ľavej časti
obrazu. V technologickej časti výroby oxidu hlinitého sa tu nachádzal
zásobník /silo/ sódy, ktoré bolo inštalované a začalo sa používať
v druhej polovici päťdesiatych rokov. Je možné, že v čase, keď umelec
maliar tvoril bolo „silo sódy“ natreté základnou míniovou farbou.
Hľadal som nejaké
záchytné body spojenia J. Kruteka so
Žiarom nad Hronom, nakoniec sa mi niečo podarilo, J. Krutekovi žil
a pracoval syn so svojou rodinou a majster chodieval často na rodinné
návštevy.
Takto videl novú hlinikáreň majster Krutek |
Akad. mal. Doc. Ján
Jánoška
Ján Jánoška /1923-1997/ z Kamenca pod Vtáčnikom
pracoval v rokoch 1956-1960 v Kovohutách Hron n. p. /neskôr
premenované na ZSNP/ Žiar nad Hronom vo funkcii kultúrno-propagačného referenta
a výtvarníka. V roku 1960 išiel pracovať na Pedagogický inštitút v Ban.
Bystrici
Pohľad na hlinikáreň a krajinu okolo nej. Na poliach Horných Opatoviac sa ešte pestovala tráva a obilie Obraz je z roku 1957 /veľkosť 200x70 cm/ |
Pohľad na energetické hospodárstvo kysličnikáreň nár. umelca J. Kollára
Akademický maliar Dušan Valocký,
Pre svoj blog o výtvarných dielach na
ktorých by bola zobrazená žiarska hlinikáreň som narazil na takýto obraz, no
tento bok signovaný len dvoma písmenami „VD“ a nikto mi nevedel povedať o ktorého
umelca sa jedná, v blogu som ho predbežne označil „Zatiaľ neznámy“.
no po jednom neskôršie vypátranom obraze sa majster podpísal celým menom a to bola cesta, aby sme sa o majstrovi niečo dozvedeli, narodil sa roku 1928 v Turčianských Tepliciach, jeho rodina však mala hlboké korene v Kremnici a sem smerovali aj jeho periodické, hoci aj obmedzené, letné pobyty krajinára aj keď tu nemali, ako on sám spomína primerané ateliérové zázemie.
Spomienky veľmi podrobne zachytili
pracovníci Oblastnej knižnice Jána Kollára v Kremnici /Internet/ a ja
si ich dovoľujem skoro doslovne citovať :
„V drevárni
rodinného domu v Kremnici som mohol dopĺňať zásoby farieb, aby som na
druhý deň za vhodného počasia mohol
napĺňať svoju tvorivú víziu, hlavne okolí kremnického regiónu.
Je
zaujímavé, že o diplomovú prácu, ktorú som vtedy ponúkal, nebol na úradoch
záujem a tak zmizla bez stopy.
Zachytil som rekonštrukčné
obdobie vojnou poškodeného mesta v roku 1956,
V období, keď som žiadal o ateliér, bolo mesto
zavalené inými prioritami a
tak moje usídlenie v Kremnici
bolo nemožné. Prijal som teda miesto asistenta na VŠVU v Bratislave v roku
1956.
Striedavo som pracoval na viacerých
oddeleniach maliarskej katedry a tiež na oddelení architektúry, ktorá tam s opozdením
vznikla okolo roku 1959. Keď mňa a
ďalších dvoch kolegov
prijímali na katedre za prítomnosti prof. zboru, profesor Mudroch nám povedal:
„Nezostávajte tu moc dlho, nie je to tu moc zdravé.
Po odchode z asistentúry, kde vtom čase
zotrvali po dobu nad 10 rokov
len kolegyne, kvôli fixnému
príjmu, odvážnejší kolegovia boli už dávno v
slobodnom povolaní a tvorivo
zdolávali tak spoločenské objednávky, ako aj svoje individuálne tvorivé
programy.
Asi v roku 1958 som si v kremnickom teréne osvojoval
fauvistické, či
postkubistické stvárnenie
motívov. V Bratislave však ešte ako asistent
som už vyvíjal maľbu, ktorej
vzorom bola svetová moderna a
hlavne imaginatívna maľba a lyrická
abstrakcia.
Dospel som až k plastickému reliéfnemu
vyjadrovaniu vidín, symbolov
atď. Toto ateliérové
neoficiálne exponovanie ma postupne zaradilo medzi čierne ovce, keďže s ďalšími,
ktorí sa takto profilovali „pololegálne“, s ktorými normalizátori po po okupácii 1968 riadne zatočili!!
Od roku 1969 som preto sa sústredil svoje
letné pobyty v znovu realistickej
tvorbe v kremnickom regióne.
Do roku 1980, kedy vládne opatrenia zamedzili úradom nákupy umeleckých diel do
národných podnikov (s výnimkou vyvolených, preverených a laureátov) som maľoval
veduty: v Žarnovici, Žiari nad Hronom, v Hornej Vsi, v Trnavej Hore, v Kopernici,
v zákutiach Veterníka v Kremnici, v Jastrabej. Vedutu z Jastrabej zakúpila vláda
v roku 1980, keďže jej podpredseda Ing. Július Hanus bol môj trvalejší ochranca.
V Kremnici a na okrese v Žiari nad Hronom, môj trvalejší prajný ochranca dbal
na to, aby koncom každej mojej maliarskej letnej „žatvy“, okres kúpil pár obrazov.
Bol to Ing. Peter Berčík / v tom čase zastával funkciu podpredsedu
Okresného národného výboru -ONV /. No musím uviesť, že malá zbierka malieb v Múzeu
mincí a medailí v Kremnici tiež vznikla len zásluhou prajného vedenia.
V osemdesiatke už paleta odpočíva a len lekári strážia moje zdravie.
Neidentifikovaný maliar namaľoval v roku 1961olejomaľbu. Je to dielo od zatiaľ neidentifikovaného autora s iniciálkami H. G. Zaujímavý pohľad na kysličnikáreň a energetické hospodárstvo, v pozadí Kremnické vrchy, vpredu ešte stále polia a stavbárske "baráky" Amatérsky umelec Rudolf Garaj - pedagóg zo Žiaru nad Hronom Rudolf Garaj sa pokúsil o umelecké stvárnenie výroby oxidu hlinitého a svoje dielo nazval "Slnko nad kysličnikárňou"
|
Pre p. Bellušovú sa stal hliník, ako materiál pre svoju tvorbu veľmi zaujímavým. V určitom časovom období skladala svoje výtvarné diela nielen zo zbytkov hliníka, ale aj zo surovín, z ktorých sa hliník vyrábal a tak koks dával mozaikovým obrazom čiernu farbu, bauxit od slabo ružovej až po červenú, šedú farbu tvorili rôzne stery a rozstreky z odlevaného hliníka.Viac o tejto tvorbe tu.
Bodliaky naskladané zo surovín na výrobu hliníka /bauxit, koks, samotný hliník, hliníkové stery/ |
Hliníkovo-uhlíková mozaika na stene Vedeckej knižnice v Bratislave |
Kvety zo surovín na výrobu hliníka a samotného hliníka /1963/ |
dlhoročný pracovník hlinikárne v pozícii technik-riadiaci pracovník, obraz ja namaľovaný, ako pohľad od železničnej stanice Žiar nad Hronom v roku 1976
Železničná stanica a Prevádzka Kysličnikáreň
Most cez rieku Hron zbúraný počas 2. svet. vojny |
Amatérsky tvorca Štefan Bittmann hutník, básnik, redaktor časopisu Hutník, zvarač hliníka, Štefan Bittmann publikoval svoje básne v samostatných zbierkach, dovolím si tu publikovať jeho Chuť potu /1965/
Okrem poézie vytvoril niektoré práce z hliníka pomocou argónového zvarovania, predstavujem Vám ich
Slnko z hliníkových profilov
Hliníková fantázia zvarača Štefana Bittmana |
V roku 1981 sa na Filmovom festivale pracujúcich zúčastnili filmový umelci zo Sovietskeho Zväzu, špeciálne z Moskvy. Jednému z nich Jurijovi P. Osovskému sa už asi nechcelo oslavovať a tak išiel v noci maľovať Závod slovenského národného povstania. Výsledok jednej noci Vám predkladám. Závod je namaľovaný zo strany Hrona celkom netradične, ale kontúry sú dobre pozorovateľné. obraz je namaľovaný olejom na smrekolite vo veľkosti 84x96 centimetrov. Obraz sa volá Nočný závod.
Nočný pohľad na ZSNP z druhej Hrona |
Amatérsky tvorca Július Prôčka /1928-1995/ dlhoročný pracovník hlinikárne /od roku 1960/, vedúci zásobovacej skupiny, šéfredaktor závodného časopisu Hutník, pravidelne publikoval svoje kultúrno-politické úvahy v celoštátnych časopisoch Kultúrny život, Národné noviny. Amatérsky pri svojej výtvarnej tvorbe používal rôzne techniky. Nevystavoval.
Pohľad na prevádzku kysličnikáreň
Hutník pri obsluhe elektrolyzéra, na obraze sú zaujímavé sú ochranné pomôcky, prilby sa v to čase ešte nenosili, len hrubý plstený klobúk, oči ochraňovala kovová sieťka, pozoruhodný je aj rozopnutý golier
Nový dom kultúry v strede mesta
Večerná ulica v Žiari nad Hronom
Pohľad na Kremnické vrchy do Ladomerskej Viesky
Umelecké dielo pre kultúrny dom v Žiari nad Hronom vytvoril akademický sochár Ľudovít Korkoš /1928/, slovenský sochár, ktorý začal tvoriť v päťdesiatych rokoch, naväzoval na ľudové tradície s moderným výrazom, niektoré jeho diela boli v tomto období ovplyvnené ideológiou vtedajšej doby.
Z hliníkového reliéfu vystupujú zobrazované osoby, samotný reliéf je vytvorený až s hĺbkou okolo 15 centimetrov a je rozdelený na tri časti.
Prvá symbolizuje koniec druhej svetovej vojny a evidentne oslobodenie Sovietskou armádou, možno treba
povedať, že začiatkom šesťdesiatych rokov, keď dielo vzniklo bola
spoločenská klíma ovplyvnená, len pred niekoľkými rokmi skončenou vojnou
a ešte stále stresovaná možným vojnovým konfliktom.
V druhej časti je podľa
autorových predstáv znázornená premena doby, keď sa z oblasti z ktorej
sa chodilo za prácou do zahraničia stalo centrum hutníctva – výrobou
hliníka. Žiaľ v tom čase boli ešte stále ekologické problémy len niekde
možno na piatom mieste. Autor znázorňuje spoluprácu roľníkov, hutníkov a
kovorobotníkov. Čo ja najviac oceňujem, že autor dal hutníkovi v strede
reliéfu do rúk náradie priamo odpozorované v elektrolýze hliníka.Viac o reliéfe tu.Hliníkový reliéf vo vstupnej hale Kultúrneho domu na Námestí Matice slovenskej |
Detail z hliníkového reliéfa, hutník s hutníckym náradím vzorkovnicou na odber vzoriek elektrolytu pre stanovenie kryolitového pomeru, dnes je to už zabudnutá technológia |
Amatérsky tvorca Zoltán Molnár, pracovník ZSNP v odbore
Riadenia kvality a Kultúry
Pohľad na prevádzku kysličnikáreň v roku 1984, vľavo spoza sila sódy vytŕča 200 metrový komín Dve farebné litografie zobrazujúce hlinikáreň a mesto Žiar nad Hronom, litografie sú síce podpísané, ale žiaľ podpisy sú nečitateľné
|
Celkový pohľad na Slovalco /pastel/. Komín v pozadí je 200 m. komín v ZSNP
Akademický maliar Emil Paulovič,
majster, ktorý často vystavoval v Žiari nad Hronom na predajných výstavách v Závodnom klube ROH, svoju olejomaľbu vytvoril v roku 1969 a dal jej meno "Most k samote", veľkosť obrazu 112x72 cm.
Akademický maliar Emil Paulovič,
majster, ktorý často vystavoval v Žiari nad Hronom na predajných výstavách v Závodnom klube ROH, svoju olejomaľbu vytvoril v roku 1969 a dal jej meno "Most k samote", veľkosť obrazu 112x72 cm.
Obraz E. Pauloviča "Most k samote"zobrazuje prevádzku na výrobu oxidu hlinitého kysličnikáreň |
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára