Richard
Kafka - Milan Novák, ZSNP, n. p. Žiar nad Hronom
Článok bol publikovaný v celoštátnom časopise Slévarenství 2/1988 a riešenie získalo prvú cenu v celoštátnej súťaži o úsporu kovov a energie na Ministerstve Hutníctva a ťažkého strojárenstva v Prahe. Zariadenie bolo inštalované a pracovalo v odlievárni hliníka nár. pod. ZSNP v Žiari nad Hronom
Článok bol publikovaný v celoštátnom časopise Slévarenství 2/1988 a riešenie získalo prvú cenu v celoštátnej súťaži o úsporu kovov a energie na Ministerstve Hutníctva a ťažkého strojárenstva v Prahe. Zariadenie bolo inštalované a pracovalo v odlievárni hliníka nár. pod. ZSNP v Žiari nad Hronom
Efektívnejšie
spracovávanie hliníka v tekutej fáze (tavenie, rafinácia a
odlievanie) je podmienené jeho vysokou afinitou ku kyslíku, a teda
vznikom oxidov, ktoré na jednej strane predstavujú metalurgické
nečistoty a na druhej strane straty hliníka oxidáciou. Oxidáciou
hliníka sa stráca od 0,5 do 15 % hliníka podľa druhu
spracovávanej vsádzky (kusový a drobný znečistený materiál) a
druhu taviacich zariadení.
Zo
vzniknutého oxidu hlinitého a oxidov legujúcich prísad v prípade
spracovávania hliníkových zliatin a rafinačných solí (prevažne
na báze chloridov a fluoridov alkalických kovov) vznikajú na
povrchu taveniny, tzv. stery, ktorých množstvo je závislé hlavne
na spôsobe rafinácie, teplote a druhu taveniny (čistý Al, AlSi
zliatiny, AlMg zliatiny), spôsobe odoberania sterov, type pecného
agregátu a od použitia vycedzovacích solí. Ako pri ručnom, tak
aj pri mechanizovanom odoberaní sterov z povrchu taveniny obsahujú
stery ešte značné množstvá hliníka v množstve 30 až 80 %.
Ešte
pred 15 rokmi väčšina výrobcov hliníka považovala stery za málo
závažný problém pri spracovaní tekutého hliníka a jeho
zliatin. Spravidla sa skladovali ako odpad mimo závodov pri
minimálnych nákladoch. Problém sa obyčajne riešil tak, že
skladované stery sa periodicky odpredávali na ďalšie spracovanie
špecializovaným spracovateľským závodom, no skutočnosťou je,
že skladované stery mali následkom oxidácie výrazne znížený
obsah kovového hliníka, hlavne vplyvom atmosférických zrážok.
Až v posledných obdobiach, keď neustále rastú problémy so
zabezpečovaním energie, surovín a v neposlednej miere sa prejavujú
aj zvýšené nároky na čistotu ovzdušia a vôd nútia závody,
ktoré sa zaoberajú spracovaním hliníka, riešiť problémy
spracovávania sterov. Spracovávanie sterov priamo tam, kde
vznikajú, má značný ekonomický, ekologický a sociálny význam,
pretože vytvára predpoklady pre využívanie a spracovávanie
priemyselných odpadov, už bez toho, aby sa vyvážali na haldy a
negatívne ovplyvňovali životné prostredie.
V
prípade voľného chladenia hliníkových sterov a sterov z
hliníkových zliatin, čo bola doteraz bežne používaná
technológia, sa obsah kovového hliníka zníži o 20 až 30 %.
Proces voľného chladenia prebieha v dvoch etapách, pritom v I.
etape následkom oxidácie hliníka sa zvýši teplota až na 2000 °C
za vzniku exhalátov na báze fluóru a chlóru. Po ochladení sterov
a zoxidovaní kritického množstva hliníka sa proces zastaví. V
II. etape, v prípade atmosférických zrážok unikajú zo
skladovaných sterov amoniálne výpary, vznikajúce rozkladom
nitridov hliníka, ktoré vznikli v I. etape procesu následkom
vysokých teplôt. Ďalej dochádza k vylúhovaniu chloridov a
fluoridov a znečisťovaniu podzemných vôd a vodných tokov.
Skladovaním sterov dochádza k znehodnocovaniu kovového hliníka,
pričom vznikajú soli hliníka (chloridy a fluoridy). Samotná
manipulácia s horúcimi stermi je zdrojom častých pracovných
úrazov.
Tieto
okolnosti viedli k tomu, že v Závode Slovenského národného
povstania v Žiari nad Hronom bola v roku 1983 vyvinutá a
uvedená do prevádzky technologická linka na chladenie
hliníkových sterov a sterov z hliníkových zliatin, ktorá
zabezpečuje vysokú výťažnosť a minimálne straty kovového
hliníka, ktorý sa do sterov dostáva ručným alebo mechanizovaným
sťahovaním z hladiny tekutého hliníka.
Technologická
linka na spracovanie horúcich sterov, s linkou na komplexné
spracovanie sterov tvorí uzatvorený technologický cyklus bez
technologických odpadov. Táto linka rieši:
- vycedenie hliníka, ktorý sa vibráciami pri transporte oddelí od sterov (zmes oxidov, chloridov, fluoridov alkalických kovov a hliníka).
- Prudké ochladenie sterov zabráni oxidácii hliníka, pričom je chladiaci bubon upravený tak, že zadržuje ochladený materiál v bubne, čím dochádza k autogénnemu chladeniu horúcich sterov. Súčasne sa tu zabráni vzniku veľkých zliatkov, s ktorými je obtiažne manipulovať pri ďalšom spracovávaní.
- Pri chladení dochádza aj k prvej separácii, pričom frakcie nad 15 mm odchádzajú do autogénneho mlyna.
- Mletie sterov tak, aby sa z týchto vymleli kovové oxidy a soli a získal sa hliník s kovnatosťou okolo 95 %.
- Celá linka je odsávaná, pričom splodiny sú zneškodňované v tkaninovom filtri FKA 12/300.
Technologická
schéma chladenia sterov je na obr. 1.
Obr. 1 Schéma zariadenia na chladenie sterov z hliníkovej taveniny |
Popis
linky je nasledovný:
Stery
vznikajúce v odlievarni hliníka sa sťahujú z povrchu roztaveného
kovu do transportných bední (1). Vysokozdvižnými vozíkmi sa
vozia na hydraulický vyklápací stojan (2), kde sa sypú cez mreže
odsávacou násypkou (4) do rotačného chladiča (5). Počas
vyklápania bedne so stermi dôjde k čiastočnému vycedeniu
tekutého kovu do kokily (3), ktorý sa zhromaždil počas sťahovania
sterov z povrchu kovov a ich transportu na miesto spracovania na dne
kónicky vymurovaných bední (1).
Vonkajší
plášť rotačného chladiča (5) je kropený vodou. Vo vnútri
chladiča sú dva druhy lopatiek, ktoré zabezpečujú intenzívnejšie
miešanie materiálu a regulujú dĺžku pobytu materiálu v
chladiči. Mimoriadne dôležité je zabezpečenie správnej funkcie
lopatiek, aby nedochádzalo k ich zalepovaniu tekutým kovom. To
možno ovplyvniť tvarom a rozmiestnením lopatiek, sklonom a
otáčkami chladiča, ako aj kvalitou dávkovaných sterov a stupňom
ich predbežného vycedenia. V chladiči dôjde nielen k rýchlemu
ochladeniu sterov, ale aj k ich predbežnému rozdruženiu.
Na
studenej hlave sa perforovaným plášťom chladiča odsitujú
frakcie sterov pod 15 mm.
Hrubozrnné
podiely sterov sa skipovaným dopravníkom (6) dostávajú do
medzizásobníka (7), odkiaľ sa periodicky dávkujú
elektromagnetickým vibračným žľabom (8) spojeným s otočnou
násypkou (9) do guľového mlyna s roštovým plášťom (10). Mlyn
je upravený výrobok Přerovských strojíren, n. p., typového
označenia AM 1,6. Podsitná frakcia z mlyna sa spája s podsitnou
frakciou z chladiča a sú spoločným korečkovým elevátorom (13)
dopravené do zásobného sila (14). Stupeň naplnenia mlyna
materiálom sa kontroluje podľa veľkosti odoberaného príkonu
pohonového elektromotora.
Vyprázdnenie
mlyna sa robí prestavením otočnej násypky (9) podobne ako pri
stacionárnych miešačkách na betónové zmesi. Materiál padá na
šikmý tyčový rošt (10), kde sa oddelia oceľové gule od kúskov
hliníka. Gule sa zhromažďujú v nádobe skipového dopravníka,
z ktorého sa pri nasledujúcom mlecom cykle znovu nadávkujú
do mlyna. Kovový hliník prepadajúci cez rošt je gumovým
transportným pásom dopravovaný do kontajnera (12). Chladič, mlyn
a všetky transportné trasy sú odsávané a prachy sú zachytávané
v troch 4-komorových sekciách tkaninového filtra, výrobku ZVVZ,
n. p., Milevsko, typového označenia 12/300.
Tab.
I. udáva základné technické a
technologické parametre linky na chladenie sterov. Linka má v
súčasnej dobe už 3 roky v bezporuchovej prevádzke a prakticky
vyriešila problém pracovného a životného prostredia, výrazne sa
zlepšila bezpečnosť práce.
V
tab. II. je uvedená
bilancia získaného hliníka rok pred uvedením linky do prevádzky
a rok prevádzkovania linky, z ktorej je vidieť množstvo získaného
hliníka. Celkový ekonomický prínos sa prejavil v lepšom využití
hliníka za 6 mil. Kčs pri návratnosti 0,24 roka, pričom nevznikli
nároky na pracovné sily. Celkove sa potvrdila zahraničná
skúsenosť, že kovnatosť sterov po vychladnutí sa zvýšila o 25
%.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára