x
Objavenie a zavedenie výroby hliníka znamenalo aj začiatok pokusov o využitie tohto materiálu na najrôznejšie oblasti výtvarnej tvorby, známa je napríklad hliníková socha Erosa na Picadily Circus v Londýne z rokov 1891-1892, teda v časoch, keď sa výroba hliníka len ako tak rozbiehala. Hliník mal v tom čase cenu zlata a intenzívne sa rozbehla najmä výroba hliníkových šperkov. Je napríklad známe, francúzsky cisár Napoleon III., ktorý vládol v rokoch 1848-1870 dal na cisárskom dvore vymeniť všetky strieborné príbory za hliníkové. Takých udalostí by sa dalo nájsť v dejinách oveľa viac. V tomto prípade by som však chcel uviesť niektoré prípady, keď sa jednalo o využitie hliníkových profilov vyrobených v ZSNP. Hneď po vyrobení prvých profilov u nás sa začali aj prvé pokusy s ich použitím na výtvarné diela, v mnohých prípadoch to bola akási „ľudová tvorivosť“. Dosť často sa využívala fotografická technika, fotografovali sa najmä rôznym spôsobom poukladané profily, neskôr to boli aj trojrozmerné diela, vznikajúce rôznym spájaním a rezaním profilov. Ja by som si z mnohých dovolil uviesť tri. V závodnom časopise Hutník sa v sedemdesiatych rokoch začali objavovať fotografie v tom čase podnikového fotografa Jozefa Gontku, „profilové metamorfózy“, niektoré z týchto fotografií z roku 1974 uverejňujeme.
Mnohé tieto fotografie boli využívané v rôznych prospektoch ale aj knihách.
Rozsiahlejšie trojrozmerné usporiadanie vzniklo neskôr vložením rôznych typov profilov do požadovaného tvaru a tak bolo realizované napríklad „Slnko z hliníkových profilov“. Predpokladám, že jeho autorom bol v tom čase zvárač Štefan Bittman, nemám to však presne overené. V období sedemdesiatych rokov boli vytvorené dve takéto diela jedno bolo umiestnené v meste Žiar nad Hronom pre hotelom Luna a jedno v areáli Závodu druhovýroba ZSNP, n. p. Prikladám fotografiu, profilového slnka zo Závodu druhovýroba.
V roku 1996 ma požiadala Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave o umožnenie exkurzie jej poslucháčov v hlinikárni. Žiaci, ktorí videli skutočnú výrobu prvý raz boli fascinovaný. Najviac ich zaujala výroba profilov. Z profilov, ktoré si zobrali z lisovne tvorili ročníkové práce. Prácu J. Novotného si dovolím predstaviť. Sám neviem aké rezy a pod akým uhlom pracoval s profilom, ale ubezpečoval ma, „..že jeho práca hrebeň ako šperk je zo žiarskeho profilu“.
Okrem týchto troch popísaných prác vznikali najrôznejšie profily napríklad k spartakiáde, noviny Hutník, ZSNP a isto si na mnohé pamätáte aj Vy čitatelia tohto článku.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára